Cel : Utrwalenie wymowy głoski "r" w wyrazach i zdaniach . Cele szczegółowe :
- dziecko ma usprawniony aparat oddechowy i narządy artykulacyjne
- prawidłowo wymawia dźwięk "r" we wszystkich pozycjach w wyrazie i w zdaniach
- dokonuje procesów syntezy i analizy wzrokowej i słuchowej
- poszerzyło słownik czynny i bierny
- mówi starannie i wyraźnie
Metody : słowne , działań praktycznych , słuchowe , wzrokowe,
Pomoce : przedmioty i obrazki , w których nazwie występuje głoska "r" ,zdania-rebusy ,pudełko z otworem z boku, słomki
Przebieg zajęć :
- Zabawy buzią i językiem .
- kierowanie języka w kierunku nosa i brody "Języczek gimnastyczek"
- dotykanie czubkiem języka kącików ust
- klaskanie językiem raz szybko , raz wolno "Naśladowanie wolnej i szybkiej jazdy konikiem"
- masaż języka poprzez wysuwanie go przez zaciśnięte ząbki "Język w niewoli"
- parskanie wargami z językiem wysuniętym między nimi
- "Zatrzymywanie konika"- prr , prr
- Gimnastyka oddechowa .
- przenoszenie przy pomocy rurki fragmentów obrazka – "Układanie kropek biedronki"
- zdmuchiwanie skrawków papieru przy pomocy rurki
- wymawianie na wydechu samogłosek , najpierw pojedynczo potem łączenie ich w pary
- liczenie na jednym wydechu
- Powtórzenie materiału językowego z zeszytu ucznia .
- Układanka – pocięte obrazki (krowa , róża , kufer, beret , kura , serce) dziecko układa w całość , nazywa je i wkleja do zeszytu.
- Zabawa ze zdaniami- rebusami .
- nazywanie przedmiotu ukrytego pod ilustracją
- powtarzanie całych zdań
- odpowiadanie na pytania zadawane przez logopedę, dotyczące każdego zdania
Rafał rysuje (żyrafa).
Tata Roberta kupił nowy (traktor). Pan Piotrek lubi (marchewka). Mama Wiktora kupuje (torebka).
- "Zaczarowane pudełko" – z zamkniętego pudełka z otworem z boku dziecko wyjmuje przedmioty zawierające w swej nazwie dźwięk "r", rozpoznaje je po dotyku , a następnie prawidłowo wymawia ich nazwy .
(zgromadzone przedmioty: gruszka, trąbka, cytryna, zakrętka, agrafka, grabki, korona, koperta, korek, perfumy )
- Zabawa w poszukiwanie wyrazów z głoską "r" .
Logopeda wymawia zdania , dziecko wybiera ze zdania tylko ten wyraz , w którym ukryło się "r" – wypowiada go , a następnie wybiera odpowiednią ilustrację . Odnalezione ilustracje w których nazwie występuje dźwięk "r" układa w trzech rzędach : "r" na początku wyrazu, w środku wyrazu i na końcu wyrazu. (ilustracje : ręka , radio, ryba, drabina, tramwaj, grabie, krawat, ser, pomidor , motor)
- Loteryjka obrazkowa – losowanie (logopeda na zmianę z dzieckiem) zakrytych obrazków , poprawne artykułowanie ich nazwy , a następnie układanie zdań z danym wyrazem ( wyrazy do losowania : fortepian , traktor, grabie, trąbka, dresy, buraki, kret, brama, tort, renifer, grosz, kredki, zegar, marynarka )
- Popatrz i opowiedz – odpowiadanie na pytania na podstawie ilustracji .
- Co lubi Romek? Romek lubi pomidory.
Romek lubi gruszki. Romek lubi truskawki. Romek lubi ogórki.
- Jakie zwierzęta rysuje Rafał? Rafał rysuje kangura.
Rafał rysuje zebrę. Rafał rysuje rybę. Rafał rysuje tygrysa.
- Jakie prezenty dostała Krysia? Krysia dostała parasol .
Krysia dostała organki. Krysia dostała rower. Krysia dostała obrazki.
- Zakończenie zajęć. Ocena wartościująca zajęcia .
Opracowała : mgr Jadwiga Doniec - logopeda |